| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
آیا عالم چپگرد است؟
دانشمندان برای آزمایش نظریات خود در مورد سیر تحول کهکشان ها، ساختار کیهان در مقیاس بزرگ و تشخیص سوی حرکت عالم، نیاز به بررسی کهکشان های بسیاری دارند.
از جمله تلاش های انجام شده در این زمینه میتوان به پروژه ی «پیمایش دیجیتالی آسمان اسلوان» (SSDS - Sloan Sky Digital Survey) که بسیاری از کهکشان را نقشه برداری کرده است، اشاره کرد؛ با این حال در سراسر جهان به تعداد کافی اخترشناس برای بررسی این کهکشان ها نبود.
در این بین پروژه ی اینترنتی «باغ وحش کهکشان ها» (Galaxy Zoo) با همکاری مشترک محققان از دانشگاه آکسفورد، دانشگاه پورت اسموث (pourth smouth) از ایرلند و جونز هاپکینز از امریکا ؛ به منظور استفاده از داده های SSDS و بررسی ۱ میلیون کهکشان، شروع بکار کرد.
آن ها از منجمان آماتور برای تفکیک کهکشان ها استفاده کردند و ابتدا مشخص کردند که هر کهکشان بیضوی است یا مارپیچی؛ سپس کار خود را به "جهت حرکت کهکشان های مارپیچی" محدود کردند.
در نهایت نتیجه بر این شد که بیشتر این کهکشان ها پادساعتگرد می چرخند؛ و اصطلاحاً گفتند که عالم چپگرد است!
این نتیجه بسیار تامل برانگیز است؛ زیرا بر اساس نظریات متداول در ویژگی های بنیادین عالم (مثل چرخش اجزای آن) نباید شاهد نظم خاصی باشیم.
«کریستوفر لینتوت » (Christopher Lintott)، از مسئولان پروژه در آکسفورد، طی پیامی از طرف موسسان « باغ وحش کهکشان ها » از تمامی شرکت کنندگان در این کار تشکر کرد و گفت :"ما ۲۰ رده از کهکشان ها را مورد هدف قرار داده بودیم که با کمک شما به هدف خود رسیدیم. اکنون بسیاری از شما هر کهکشان را دسته بندی کرده اید و هر کدام از شما منجمی شگفت آور هستید"
آنها اکنون امیدوارند تا بتوانند از تلسکوپهای رصدخانه ی «کیت پیک» (Kitt Peak) برای بررسی اجرام غیر کهکشانی استفاده کنند، که این اطلاعات به اخترشناسان کمک می کند تا زوایای دورتری از جهان را که شامل اجرام پرجرم و لنزهای گرانشی می شود، ببینند.
منبع : وبگاه استرونومی
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| ||||||||||||||
| ||||||||||||||
سرنوشت تاوان تنفر از قدرت را با قدرتمند ساختن من رقم زد.
هميشه تخيل مهمتر از دانش است.
(آلبرت انشتین)
تصادف کهکشانی
یک سال گذشت تا موضوع کهکشان دو مرکزی سر و صورتی به خود گرفت. طیف سنج جذبی خطوطی را نشان داد که میتوانست با فرض تصادف دو کهکشان گاز و غبار توضیح داده شود. اکنون تصادف دو کهکشان به عنوان یک واقعیت شناخته شده است. از این گذشته ، به نظر میرسد که تصادفهای کهکشانی امری نسبتا عادی است. بخصوص در خوشههای متراکمی که فاصله کهکشانها ممکن است چندان از قطر کهکشانها بزرگتر نباشد.
وقتی که دو کهکشان با یکدیگر تصادف میکنند، لزومی ندارد که ستارگان آنها با یکدیگر مواجه شوند، زیرا ستارگان آنقدر از یکدیگر فاصله دارند که ممکن است یک کهکشان از میان کهکشانی دیگر بگذرد، بدون آنکه ستارگان حتی به یکدیگر نزدیکتر شوند. اما ابرهای گاز و غبار به شدت متلاطم میشوند و در نتیجه تابش رادیویی بسیار قوی تولید میکنند. کهکشانهایی که در صورت فلکی دجاجه با یکدیگر تصادف کردهاند 200 میلیون سال نوری از ما فاصله دارند. با این همه علامتهای رادیویی که از آنها به ما میرسد قویتر از علامتهایی است که از سحابی سرطان ، که فقط 3500 سال نوری از ما فاصله دارد، به ما میرسد.
اين سفر با ساخت يک فضاپيماي جديد، به زودي آغاز ميشود. ناسا با تکيه بر بهترين تکنولوژي موشکي، درحال ساخت سيستم اکتشاف قرن 21 ميباشد که : چندکاره بوده و داراي قابليتهاي مناسب، قابل اطمينان و ايمن خواهد بود.
قسمت اصلي اين سيستم يک فضاپيماي جديد است که براي انتقال 4 فضانورد به ماه طراحي شده است، که قابليت انتقال 6 سرنشين را در ماموريت آينده به مريخ را دارد و سرنشينان و تجهيزات را به ايستگاه بينالملي فضايي انتقال ميدهد.
وسيلهي جديد حملونقل سرنشينان، شکلي شبيه به فضاپيماي آپولو و حجمي معادل 3 برابر آن را خواهد داشت، که امکان سفر 4 فضانورد را به طور همزمان به کرهي ماه را فراهم ميکند.
فضاپيماي جديد داراي باتريهاي خورشيدي براي تامين انرژي ميباشد و خودروهاي فرود به ماه از متان مايع در موتورهايشان استفاده ميکنند. ناسا درحال برنامهريزي براي روزي است که فضانوردان بتوانند منابع اتمسفر مريخ را به سوخت متان تبديل کنند.
فضاپيماي جديد ميتواند تا 10 بار مورد استفاده مجدد قرار گيرد. پس از آنکه فضاپيما به وسيلهي چتر فرود (به همراه يک سپر آبي بهعنوان پشتيبان)، به زمين نشست، ناسا ميتواند بهآساني آن را بازيافت کند، و سپر حرارتي را جايگزين کند و آن را دوباره به فضا پرتاب کند.
همزمان با فرود مجدد به ماه، سيستم به همان تعداد فضانورد را به سطح ماه ميفرستد. (همانند مأموريتهاي آپولو) و آنها ميتوانند مدت زمان بيشتري را در سطح ماه بمانند، که در ماموريتهاي اوليه 4 تا 7 روز به طول ميانجامد. درحالي که فضاپيماي آپولو محدود به فرود آمدن در راستاي خط استواي ماه بود، فضاپيماي جديد پيشرانهاي کافي را به همراه دارد تا در هرکجاي سطح ماه که خواست بر زمين بنشيند.
به محض اينکه اولين پايگاه در ماه درست شود، سرنشينان قادر خواهند بود بيش از 6 ماه در سطح کرهي ماه بمانند. صرف نظر از زماني که ساير سرنشينان در حال اکتشاف سطح ماه هستند و يک نفر بايد در آن بماند، اين فضاپيما همچنين ميتواند بدون سرنشين در مدار ماه به کار خود ادامه دهد.
امن و قابلاعتماد
سيستم پرتاب که سرنشينان را از زمين بلند خواهد کرد بر اجزاي پيشران شاتلي قابل اطمينان و قدرتمند متکي است. فضانوردان به وسيلهي يک موشک ساخته شده از يک شاتل جداگانه با موشکهاي جداشونده، به همراه يک پيشران ثانويه که توان آن از موتور اصلي شاتل تامين مي شود، از زمين بلند خواهند شد.
سيستم بالابر سنگين ثانويه از 5 موتور اصلي شاتل استفاده ميکند تا اينکه بيش از 125 تن جرم را که درحدود يکونيم برابر وزن شاتل در حال دوران است را در مدار قرار دهد. اين سيستم چند کاره براي حمل محموله و قرار دادن اجزاي مورد نياز براي رفتن به ماه و مريخ در مدار استفاده خواهد شد. موشک بالابر ميتواند براي حمل سرنشينان نيز بهکارگرفته شود.
مهمتر از همه، سيستمهاي پرتاب 10 برابر امنتر از شاتل هستند، بهدليل آنکه يک موشک نجات در بالاي فضاپيما وجود دارد که ميتواند درصورت بروز اشکال در پرتاب به سرعت سرنشينان را نجات دهد. همچنين احتمال آسيب ديدن وسيلهي حملونقل توسط آشغالهاي فضايي کم است، چراکه فضاپيما در بالاي موشک قرار ميگيرد.
برنامه پرواز
در 5 سال آينده، فضاپيماي جديد انتقال سرنشينان و تجهيزات را به ايستگاه فضايي بينالمللي شروع خواهد کرد. اين برنامهها نيازمند 6 سفر به پايگاه فضايي در سال ميباشد.
| دنباله دارها | |
|
اسمشان به هیچ وجه ستاره و منبع تولید انرژی نیستند ونام گذاریشان فقط به دلیل شکل ظاهریشان است که مثل ستاره ای هستند که دنباله ای داشته باشد. |
|
هر کجا هستم باشم آسمان مال من است
پنجره" نور" هوا" عشق و زمین مال من است.
منم كوروش، شاه جهان، شاه بزرگ، شاه دادگر، شاه بابل، شاه سومر و
اكد، شاه چهارگوشهي جهان. پسر كمبوجيه، شاه بزرگ ... نوهي
كورش، شاه بزرگ ... نبيرهي چيش پيش، شاه بزرگ... .
آنگاه كه بدون جنگ و پيكار وارد بابل شدم، همهي مردم گامهاي مرا با
شادماني پذيرفتند. در بارگاه پادشاهان بابل بر تخت شهرياري نشستم،
مردوك خداي بزرگ دلهاي پاك مردم بابل را متوجه من كرد... زيرا
من او را ارجمند و گرامي داشتم.
ارتش بزرگ من به آرامي وارد بابل شد. نگذاشتم رنج و آزاري به
مردم اين شهر و اين سرزمين وارد آيد.
وضع داخلي بابل و جايگاههاي مقدسش قلب مرا تكان داد... من براي
صلح كوشيدم. من بردهبرداري را برانداختم، به بدبختيهاي آنان پايان
بخشيدم.
فرمان دادم كه همهي مردم در پرستش خداي خود آزاد باشند و آنان را
نيازارند. فرمان دادم كه هيچكس اهالي شهر را از هستي ساقط نكند.
مردوك خداي بزرگ از كردار من خشنود شد... او بركت و
مهربانياش را ارزاني داشت. ما همگي شادمانه و در صلح و آشتي
مقام بلندش را ستوديم...
من همهي شهرهايي را كه ويران شده بود از نو ساختم. فرمان دادم تمام
نيايشگاههايي را كه بسته شده بود، بگشايند. همه خدايان اين نيايشگاهها
را به جاهاي خود بازگرداندم.
همهي مردماني را كه پراكنده و آواره شده بودند، به جايگاههاي خود
برگرداندم و خانههاي ويران آنان را آباد كردم.
همچنين پيكره خدايان سومر و اكد را كه نبونيد بدون واهمه از خداي
بزرگ به بابل آورده بود، به خشنودي مردوك خداي بزرگ و به شادي
و خرمي به نيايشگاههاي خودشان بازگراندم، باشد كه دلها شاد گردد.
بشود كه خداياني كه آنان را به جايگاههاي مقدس نخستينشان
بازگرداندم، هر روز در پيشگاه خداي بزرگ برايم زندگاني بلند
خواستار باشند...
من براي همهي مردم جامعهاي آرام مهيا ساختم و صلح و آرامش را به
تمامي مردم اعطا كردم.





اين هم يك خورشيد گرفتگي جزيي
تشکیل یک ستاره